Vi har netop lanceret ny hjemmeside - oplever du fejl, rapporter gerne til mbl@frimann.nu

Skadesreparation, stenslag og skift af rude


Book online - Vi tager os både af glasskader, karosseri-arbejde og lakering 

Skaden er sket, hvad gør du?

Hvad du gør, når din bil har fået en skade, er ikke ligegyldigt. Det kan have store konsekvenser for bilens sikkerhed, hvis det værksted der reparerer bilen ikke har de nødvendige kompetencer. Desværre viser crash tests, at biler som er repareret efter forældede vejledninger, ikke er sikre ved en ny kollision.
Guide med 5 trin, hvis bilen er skadet

Vi samarbejder med alle forsikringsselskaber

Mange forsikringsselskaber bruger et forudbestemt værksted, men du har ret til selv at vælge, hvilket værksted du ønsker at bruge. Når du selv bestemmer værkstedet, undgår du at ende et sted, der ikke er kvalificeret til at udføre arbejdet eller ikke kender din bil. Hos os har du garanti for, at vi arbejder efter opdaterede vejledninger fra fabrikanterne og har den nyeste viden om området. På vores skadecenter er vi specialister i at reparere alle former for trafikskader. Vi vurderer, hvad der kan rettes, og hvordan vi udbedrer skaden, så din bil igen kan komme sikkert ud på vejene. Det betyder at din bil ikke udgør en øget risiko, hvis der skulle opstå endnu en trafikskade.

Ved færdselsuheld

Er du involveret i uheld, så kontakt politiet!

Denne trin-trin guide fortæller, hvad du gør, hvis du bliver involveret i et trafikuheld: 
(Kilde: FDM)

Hvis nogen er kommet til skade ved uheldet, er det vigtigste naturligvis straks at undersøge, om der er behov for hjælp. Sørg selv for at yde førstehjælp, hvis du har mulighed for det, og tilkald assistance via 1-1-2. 

Politiet skal kontaktes, hvis:

  • Der er sket ikke ubetydelig personskade. Ringer du efter en ambulance, kommer politiet normalt også altid
  • Der er sket materiel skade, der skønnes at være på over 50.000 kroner
  • Hvis modparten er et udenlandsk indregistreret køretøj
  • Hvis der er forvoldt skade på ejendom, som man ikke kender ejeren af
  • Hvis føreren af det skadevoldende køretøj flygter fra stedet uden at give sig til kende (flugtbilist) 

Fjern hurtigst muligt køretøjerne og efterladenskaberne (glas, olie etc.) fra vejen. Aktivér havariblink på bilen og sæt evt. advarselstrekant op, hvis bilerne ikke straks kan fjernes fra vejen. Hvis der er sket alvorlig personskade, må bilerne dog kun fjernes, hvis de er til direkte fare for andre.

Advarselstrekant opsættes mindst 50 meter fra bilen på almindelige veje eller mindst 100 meter fra bilen på motorveje.

Notér modpartens registreringsnummer, navn, adresse og telefonnummer. Notér også gerne, hvilket forsikringsselskab bilen er forsikret i og policenummer (hvis vedkommende ved det), samt evt. ejerens navn, adresse og telefonnummer.

Inden køretøjerne fjernes, kan du med mobiltelefonen tage et billede som dokumentation af situationen og eventuelle skader på bilerne. Det er dog vigtigt, at der kun tages billeder, hvis det kan lade sig gøre, uden det er til fare for trafikken eller dig selv.

Det er ikke nødvendigt at afgøre på stedet, hvem der var skyld i uheldet. Dette vil forsikringsselskaberne skulle afgøre ud fra parternes beskrivelse af forløbet. Forsikringsselskabernes vurdering vil være helt upåvirket af, om den ene part mener, at den anden part har påtaget sig skylden for uheldet. Der er derfor ingen grund til at indlade sig på ophidset diskussion om dette på stedet.

Få navn, adresse og telefonnummer på samtlige vidner. Bed dem evt. om at skrive deres oplevelse af forløbet ned på stedet eller i det mindste samme dag. 

Tag billede af vidnernes nummerplade.

Det kan være svært at identificere vidner, hvis du ikke får indsamlet oplysninger om dem med det samme, men et billede af en nummerplade kan hjælpe til efterfølgende identifikation. 

Du skal beskrive, hvad der er sket og evt. vedhæfte billeder, forklaringer fra vidner/oplysninger om vidner mv.

Du skal kun oplyse, hvad din oplevelse har været. Det er vigtigt, at du fortæller sandheden. Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du er skyld i uheldet, eller hvad der reelt er hændt, lad da være med at skrive i anmeldelsen, hvad du har fået oplyst, at andre mener, der er sket. Hvis forsikringsselskabet fornemmer, at noget ikke stemmer, kan det undlade at dække. Også selv om det ikke er forsøg på forsikringssvindel.

Nogle gange vil man huske episoden bedre, når man lige har sovet på hændelsen, og chokket har fortaget sig. Herefter er man måske mere klar over, hvad der er op og ned på detaljerne, som man har oplevet dem.

I forhold til forsikringsdækning vil det være forsikringsselskabet, der vurderer ud fra sagens oplysninger, hvem der har ansvaret for ulykken, og dermed også hvordan en erstatning skal opgøres.

Er skaden begrænset til bilen? 

Hvem anmelder, og hvad gør du?
Hvis din bil bliver skadet og føles øjeblikket måske uoverskueligt. Er nogen kommet til skade, er det vigtigste naturligvis straks at undersøge, om de har brug for hjælp og i så fald tilkalde hjælp.

Hvis din bil kan køre på forsvarlig vis

Kør hjem og start din online booking, eller kom ind til vores skade­center i Nykøbing F. eller Maribo, så hurtigt som muligt.

Vi tager os både af glasskader (stenslag og skift af rude), karosseri-arbejde og lakering.

Hvis din bil ikke kan køre

Gør ét af følgende:

Hvis der er tilknyttet vejhjælp til dit bilmærke

Er der ikke tilknyttet vejhjælp til dit bilmærke?

Ring til dit forsikringsselskab, hvis du har en kaskoforsikring.
Hvis ikke du er forsikret med vejhjælp, kan du ringe til:

Aflever din bil på alle tider af døgnet

Din bil kan placeres udenfor vores skadecentre i Nykøbing og Maribo døgnet rundt.
Er det udenfor vores åbningstid, smider du nøglen i nøgleindkastet og kontakter os dagen efter.

Nykøbing F., Energivej 2 
Nøgleindkast er på bagsiden af Toyota salgsafdelingen

Maribo, C.E. Christiansens Vej 45
Nøgleindkast er ved hovedindgangen

Vælg online booking eller kontakt os

Behøver du hjælp til booking?
Direkte til Nykøbing F. -  ‭54859800
Direkte til Maribo -  ‭54846597

Hvis du ønsker det, holder vi dig opdateret, så snart vi har din bil. 
Du har mulighed for at blive opdateret via sms undervejs, mens vi arbejder på din bil og helt frem til din bil er klar til afhentning.

Har du spørgsmål, mens vi har din bil?

Direkte til Nykøbing F. pladeværksted -  ‭54846527
Direkte til Maribo pladeværksted -  ‭54846597

Du har gratis lånebil i reparationsperioden

Hvis din bil ikke kan køre, kan du få udleveret din gratis lånebil imens vi udbedre skaden, så du kan komme videre med din hverdag.

Du har lånebilen, indtil din egen bil er repareret. Er din bil totalskadet, er du ikke berettiget til en lånebil, men kom ind på værkstedet, så ser vi, om vi sammen kan finde en god løsning. 

Er der en anden bil involveret i uheldet, så husk:

  • Tag et billede af modpartens bil og nummerplade eller skriv registreringsnummeret ned.
  • Tag et billede af modpartens kørekort eller af føreren og få hans navn.
  • Få førerens telefonnummer og gerne navnet på hans forsikringsselskab.

Frit værkstedsvalg

I Danmark har du som hovedregel frit værkstedsvalg. Du vælger det skadesværksted du vil have repareret din bil hos. Så hvis forsikringen henviser dig til et værksted, du ikke kender, kan du sagtens insistere på, at du gerne vil have din bil på vores værksted. Vi er landsdelens største pladeværksted, og vi har pladesmede og mekanikere, der er specielt uddannede til at reparere din bil. Pladeværkstedet kontrolleres løbende af Teknologisk Institut, og vi er miljø-certificerede. Derudover har vi vores eget malerværksted, så din bil er vores ansvar, fra du afleverer den, til du får den tilbage - så god som før skaden eller bedre. Hos er du sikret, at din bil bringes tilbage til den tilstand, som den havde før skaden, og at din bil repareres udelukkende med originale dele, såfremt dit forsikringsselskab tillader det. Tjek evt. med dit selskab. Din bil repareres altid korrekt efter fabrikkens forskrifter, så du bevarer eventuel restgaranti på bilen.

Få hjælp på værkstedet


Service

Service & reparation

Hjulskifte

Dæk og opbevaring 

Skadecenter

Opret og book tid

Værkstedet tilbyder

Opgaver vi håndterer

Serviceaftale

Slip bekymringerne

Toyota Relax

Serviceaktiveret garanti

Synstjek

Tjek & lovpligtigt syn

Elbil Service

Vedligeholdelse af elbil

Hybrid Helbredstjek

Øget tryghed i op til 10 år

Dækshop

Vælg nye dæk online

Servicepakker

Skræddersyet til hver model

Toyota tilbehør og reservedele

Tilbehør mm.

Tilbehør og reservedele

Bilpleje

Professionel klargøring

MyToyota

Toyota app 

Erhverv

Services til virksomheder

Miljøledelse

Miljøcertificeret værksted

Kontakt værkstedet

Nykøbing F.


Jacob Øgendahl

Kundemodtager

Jonas Kyyrö

Reservedelschef

Lars Hansen

Eftermarkedschef

Maribo

Asger Danshøjgaard

Kundemodtager

Anders Frandsen

Værkstedschef

Brian Nielsen Gohs

Kundemodtager

Henrik Bottos

Reservedelschef