Vi har netop lanceret ny hjemmeside - oplever du fejl, rapporter gerne til mbl@frimann.nu

Hjulskift der passer til sæsonen

Læs alt om hjulskifte og hvorfor det er vigtigt at dæktype og mærkning passer til bilmodel og årstid

OBS! Ny lov (gældende fra 1. juli 2025) indfører tydeligt føreransvar for at undgå uegnede dæk under vinterføre (sne, is eller sjap)
- læs mere om de nye regler her -


Tid til hjulskifte

Uanset om årstiden kalder på sommer- eller vinterdæk, er hjulskifte meget vigtigt for at sikre optimal sikkerhed og køreegenskaber året rundt.

Vi er klar til at hjælpe dig med professionel service, når hjulene skal skiftes, opbevares og når det er tid til nye dæk på bilen.
Læs videre for at finde ud af, hvordan vi kan gøre dit hjulskifte både nemt og effektivt.

Priser for hjulskifte og dækhotel


  Før 1. november 2025 Efter 1. november 2025 Efter 1. november 2025

  Pris for hjulskifte + dækhotel  

600 KR. 700 kr 750 kr
  Aygo ja ja  
  Yaris ja ja  
  Yaris Cross ja ja  
  Corolla ja ja  
  C-HR ja ja  
  RAV4 ja   ja
  bZ4X ja   ja
  Landcruiser ja   ja
  Hillux ja   ja
  Proace City ja   ja
  Proace Max ja   ja

Hvornår skal du skifte til vinterdæk?

For at sikre de bedste køreegenskaber anbefaler vi, at du kører på vinterdæk fra midt oktober til og med marts måned. Det er den periode, vi kan forvente det værste vinterføre med hensyn til vejgreb. Men alt afhænger af både vejr og temperatur. Falder temperaturen til under 7 plusgrader, er det tid til at få monteret vinterdæk. I Danmark er det typisk omkring efterårsferien – mens næste skift til sommerdæk oftest er omkring påskeferien (alt efter hvornår påsken falder).
OBS på nye regler i 2025

Færdselsstyrelsen anbefaler følgende:

  • Skift til vinterdæk i god tid, hvis du er afhængig af bilen, når der er risiko for sne, is eller sjap
  • Undlader du at skifte til vinterdæk, bør du undgå at køre på dage med risiko for sne, is eller sjap
  • Vinterdæk er mærket enten ”M+S” eller både ”M+S” og ”3PMSF”
  • Dæk mærket med 3PMSF er de bedst egnede dæk til kørsel i sne
  • Når risikoen for frost er ovre, typisk i foråret, bør du skifte til sommerdæk
  • Beholder dine vinterdæk på, får bilen en dårligere bremseevne, et højere forbrug og er samtidig en større belastning af miljø og klima
  • Helårsdæk er ikke et officielt begreb. Mærkning og egenskaber varierer fra fabrikat til fabrikat, og derfor er det vigtigt at kende dækkenes mærkning, især hvis de skal bruges i vinterføre.
  • Følg altid politiets anvisninger, hvis de fraråder udkørsel under ekstremt vintervejr. Er det absolut nødvendigt at køre, bør du kun køre ud med 3PMSF-mærkede dæk.
  • Du risikerer bøde, hvis du kører på dæk, der tydeligt er uegnede til vejrets forhold

Vinterdæk - nye regler i 2025

Ny lov, gældende fra 1. juli 2025, indfører nu tydeligt føreransvar for at undgå "åbenlyst uegnede dæk" under vinterføre (sne, is eller sjap).

Forbud mod sommerdæk i vinterføre

Det er nu ulovligt at køre med sommerdæk, når der konstateres vinterføre. Det er politiets opgave at vurdere, om vinterføre er til stede, og kan udstede bøde (typisk ca. 1.000 kr. pr. dæk) ved overtrædelse.

De nye krav er vejr-betinget

Der er ingen bestemt vinterdæk periode, men reglerne gælder, hvis og når vinterføre opstår. De nye regler skelner mellem mild- og hård vinterføre. Hård vinterføre er ikke eksplicit defineret i lovteksten, men forstås som vinterføre med betydelig sne og is, og her er det op til politiet at vurdere vejrsituationen.

Hvilke dæk er tilstrækkelige?

Dæk mærket med M+S accepteres i mildt vintervejr, imens hårdt vinterføre kræver dæk mærket med 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake det alpine snefnug-symbol). M+S mærket dæk er altså ikke tilstrækkelige alene, ved voldsommere vintervejr med kraftig sne og isglatte veje. 
3PMSF-dæk er testede, certificerede og lovligt anerkendte som vinterdæk i Danmark og hele EU plus EØS - også i lande med decideret lovkrav (fx Tyskland, Sverige, Østrig).

Nye regler i 2025 betyder:

  • Forbud mod sommerdæk i vinterføre: Du må ikke køre med sommerdæk, når der er sne, is eller sjap på vejen.
  • Det er dit ansvar: Du har pligt til at sikre, at dit køretøj er udstyret med dæk, der egner sig til de aktuelle vejrforhold. 
  • Risiko for bøder: Overtræder du reglerne, kan det føre til en bøde på 1.000 kr. pr. dæk.
  • Politiet vurderer: Det er det lokale politi som vurderer, om dækkene er egnet til det pågældende vejrforhold.

Hvornår skal jeg skifte til sommerdæk?

Vi anbefaler, at du skifter til sommerdæk, når temperaturen ikke længere er under 7 grader - omkring påskeferien. Gode sommerdæk om sommeren er (næsten) lige så vigtige som gode vinterdæk om vinteren.

Hvorfor skal jeg skifte til sommerdæk?

Når kalenderen siger forår, bør du skifte til sommerdæk, fordi det har betydning for din og andres sikkerhed. Sommerdæk har nemlig en mindre bremselængde end vinterdæk på varm og tør vej. Det skyldes, at vinterdæk er lavet af et blødere gummi end sommerdæk, for at kunne gribe fast i det glatte underlag i vinterføre.

Økonomisk er der også gevinst ved at skifte. Sommerdæk slides nemlig ikke nær så hurtigt som vinterdæk, så ved at skifte, sørger du for, at dine vinterdæk holder længere. Oven i er der brændstoføkonomien. Idet vinterdæk er lavet af blødere gummi, er friktionen langt større end ved sommerdæk, og du bruger derfor mere el eller brændstof, når du kører.

Inden vi skifter til sommerhjul for dig, tjekker vi dine sommerdæk grundigt igennem. Er der skader eller uregelmæssigt slid, skal de skiftes. Minimumskravet på dækmønsteret er 1,6 mm, men ligesom Færdselsstyrelsen, anbefaler vi minimum 3 mm. - er dækkene slidt forskelligt på yder- og indersiden kan det være tegn på, at din bil har behov for en styretøjsudmåling og sporing.

Afbalancering af hjul

Mærker du vibrationer i rattet og undervognen, kan det skyldes, at din bils hjul ikke er i balance. På sigt betyder det unødvendigt slitage på både dæk og bilens øvrige undervognsdele. På længere strækninger kan vibrationerne genere dig og gøre mere træt under kørslen.

Afbalancering af hjul, ved hjulskifte, er som udgangspunkt ikke nødvendig, hvis du ikke oplever vibrationer under kørsel. Det kan alligevel være fornuftigt at få foretaget en kontrol-afbalancering, når hjulene alligevel er taget af under hjulskifte. Ved en afbalancering placerer vi dine dæk i en afbalanceringsmaskine, som måler balancen i hjulet, mens det kører rundt. Derefter fortæller maskinen os, hvor vi skal placere en modvægt, for at hjulet igen er i balance.

Hos os kan du få afbalanceret alle dine fire hjul i forbindelse med et hjulskifte - du skal blot vælge opgaven til, når du booker hjulskifte

FAQ om dæk & hjulskifte


  • Vinterdæk adskiller sig fra sommerdæk ved at være fremstillet af en blødere gummiblanding, som egner sig bedre til kulde og giver bedre bremseegenskaber, end sommerdækkets gummi-materiale.
  • Vinterdæk modstår kulden og opnår et bedre vejgreb ved lave temperaturer, end et sommerdæk.
  • Vinterdæk har flere lameller samt en særlig mønster-udformning, der får dækket til at gribe godt fast i vejen og fortrænge vand og sne bedre end sommerdækket.
  • Vinterdækkets mønster hjælper også til med at dræne vandet og forhindre aquaplanning, samtidig med det skyder is og sne ud af dækket og forhindrer, at bilen skøjter rundt på vejen.
  • Sommerdæk er farlige på vejen om vinteren, da dækkets smallere lameller og mønster, holder på sneen, som i friktionen med vejbanen omdannes til én stor isflade.
  • Det altid vigtigt at kontrollere om dine dæks mønsterdybde lever op til lovkravene.
  • Vinterdæk er mærket enten M+S eller både M+S + 3PMSF. Vi anbefaler, at vinterdæk er mærket 3PMSF. 

  • Har du vinterdæk, som allerede har klaret en eller flere vintersæsoner, er det vigtigt at tjekke om mønsterdybden stadig er indenfor den tilladte grænse.
  • Loven foreskriver min. 1,6 mm mønsterdybde på person- og varebiler, men Rådet for Større Dæksikkerhed anbefaler mindst 3 mm. Dette skyldes, at et dæk med lille mønsterdybde ikke evner at aflede store vandmængder, og derved er der stor risiko for aquaplaning*.
  • Et nyt dæk har en mønsterdybde på mellem 7 og 8 mm, alt afhængig af dæktype og dækfabrikat.
  • Alle nye dæk har en lille markering på siden "TWI" (Tread Wear Indicator). Markeringen en særlig slid-markering (tværrib), som er indlagt i mønstret ud for dette mærke. Når dækket er slidt ned til 1,6 mm, ses tværribben, og dækket skal kasseres.
  • Den nemmeste måde selv at tjekke om mønsterdybden er tilstrækkelig er ved at stikke en 20 kr. mønt ned i mønstret. Er teksten "Margrethe II - Danmarks Dronning" dækket, er dækmønsteret minimum 3 mm dybt.
  • Er dækkene slidt forskelligt på yder- og indersiden, kan det indikere, at bilen har behov for en 4-hjulsudmåling og sporing.

*Aquaplaning betyder, at vandet ikke kan ledes væk fra dækket, som derfor vil glide ovenpå vandet. Det resulterer i manglende styre- og bremseevner.

  • Dæk monteret på fælge skal altid opbevares stablet eller hængende på et dækstativ.
  • Løse dæk uden fælge skal opbevares oprejst og drejes en gang imellem, så de ikke får flade punkter.
  • Dæk bør opbevares mørkt (ikke sollys), køligt og tørt, da det bevarer dækkenes egenskaber længst muligt.
  • Hvis et dæk opbevares på f.eks. et loft, hvor der kan være varmt, mister gummiet sin smidighed.
  • Dækkene skal at rengøres, før de sættes til opbevaring.

Hos os kan du nemt få opbevaret dine dæk vinteren eller sommeren over, og på den måde slippe for besværet med selv at fragte dine dæk frem og tilbage. Samtidig er du også sikret, at dækkene bliver bevaret under de mest optimale forhold. At få opbevaret dæk på vores Dækhotel er ikke dyrt, og du sparer tilmed plads derhjemme. Alt du skal gøre når dækkene skal monteres, er at booke tid online, komme forbi til aftalt tid og nyde en kop kaffe, imens vi klarer opgaven. 

Fra 1. juli 2025 har det ifølge færdselsloven været forbudt at køre med "åbenbart uegnede dæk" i vinterføre (sne, is eller sjap). Derfor er det endnu vigtigere, end tidligere, at du har styr på reglerne og kører med vinteregnede dæk.

De ny regler har følgende betydning:

  • Forbud mod sommerdæk i vinterføre: Du må ikke køre med sommerdæk, når der er sne, is eller sjap på vejen.
  • Det er dit ansvar: Det har du pligt til at sikre, at dit køretøj er udstyret med dæk, der er egnede til de aktuelle vejrforhold.
  • Risiko for bøder: Overtrædes reglerne, kan det føre til en bøde på 1.000 kr. pr. dæk.
  • Politiet vurderer: Det er politiet der vurderer, om dækkene er egnet til det aktuelle vejr.

  • Hvis dine vinterdæk består af et sæt pigdæk, må de kun benyttes i perioden fra den 1. november til den 15. april.
  • Skal du til Tyskland i samme periode, så vær opmærksom på, at pigdæk ikke er tilladt der.
  • I Danmark er der endnu ikke lovkrav om brug af vinterdæk, men der er ingen tvivl om, at vinterdæk er det eneste rigtige i vinterperioden – for din og alle andres sikkerhed.

Få hjælp på værkstedet


Service

Service & reparation

Hjulskifte

Dæk og opbevaring 

Skadecenter

Opret og book tid

Værkstedet tilbyder

Opgaver vi håndterer

Serviceaftale

Slip bekymringerne

Toyota Relax

Serviceaktiveret garanti

Synstjek

Tjek & lovpligtigt syn

Elbil Service

Vedligeholdelse af elbil

Hybrid Helbredstjek

Øget tryghed i op til 10 år

Dækshop

Vælg nye dæk online

Servicepakker

Skræddersyet til hver model

Toyota tilbehør og reservedele

Tilbehør mm.

Tilbehør og reservedele

Bilpleje

Professionel klargøring

MyToyota

Toyota app 

Erhverv

Services til virksomheder

Miljøledelse

Miljøcertificeret værksted

Kontakt værkstedet

Nykøbing F.


Jacob Øgendahl

Kundemodtager

Jonas Kyyrö

Reservedelschef

Lars Hansen

Eftermarkedschef

Maribo

Asger Danshøjgaard

Kundemodtager

Anders Frandsen

Værkstedschef

Brian Nielsen Gohs

Kundemodtager

Henrik Bottos

Reservedelschef